Rejtély a nyéki expresszen
Az időutazáshoz elég egy vonat is: a 19. századi miliő azonban titkokat rejt, hiszen amikor a vagon ajtajai bezáródnak, izgalmas krimi bontakozik ki a kápolnásnyéki szabadulószobában.
A védett ipari emléknek számító, 1888-ban gyártott 326-os gyönyörű gőzmozdony mögé csatolt kocsi 2020-ban érkezett a Halász-kastély kertjébe. 2023 őszére készült el a Velencei-tavi Kistérségért Alapítvány munkája nyomán az egyedülálló létesítmény, amelyből nincs még egy az országban – a történelmi tematikájú játék több generáció számára pompás időtöltés lehet a kastély látványosságai mellett.
A kerettörténet izgalmas: a művészeti világot megrázta a hír, hogy egy értékes festmény tűnt el a Halász-kastélyból. A figyelem a híres műgyűjtőre, Victor Aronovra irányul, akinek a magánvonata éppen a vasútállomáson vesztegel – a litván származású üzletember az elmúlt években számos értékes műalkotást szerzett be kétes úton a kollekciójába. Az eltűnt festmény egyike volt a múzeum legbecsesebb darabjainak, értéke több millió eurót tesz ki.
A századelő hangulatát idéző beltérben komoly, embert próbáló feladvány bontakozik ki, aminek megoldása azokra vár, akik a peronról fellépnek a nyéki expresszre – az izgalmas csoportos játék szülői felügyelettel hatéves kortól kipróbálható minimum kettő, maximum hat fő számára. Miközben megismerjük a Kincsestáj romantikus, századeleji hangulatát, kibontakozik a műkincsrablás rejtélye: ha az ajtók bezáródnak, kiderül, ki a legjobb detektív a vonaton!
Közép-Európa vasúttársaságai között nagyon népszerű volt az előbb IIIe osztályúnak, majd 326-os sorozatúnak hívott három kapcsolt tengelyű, C tengelyelrendezésű gőzmozdony. Harminc éven keresztül, 1882–1912 között gyártották: egyaránt alkalmas volt síkvidéki tehervonatok és hegyi pályákon közlekedő pályákon személyvonatok vontatására. Amikor megindult a gőzmozdonyok fokozatos korszerűsítése, jellemzően állomási tolató- és tartalékmozdonyként használták a 326-osokat – egészen a dízelesítés koráig dolgoztak. Idehaza a hatvanas és hetvenes években a teljes sorozatot leselejtezték és szétvágták, Magyarországon mindössze hat darab maradt, de külföldön is mindössze két példányt őriztek meg az utókornak. A kápolnásnyéki 326,160 pályaszámú mozdony, akárcsak a többi fennmaradt példány, nem üzemképes.